Euromanager – Executive Search Barcelona & Madrid
  • Home
  • About us
    • Company
    • Team
  • WHAT WE DO
    • Executive Search
    • Management Appraisal
    • Compensation Benchmarking
  • Candidates
  • Blog
  • Contact
  • Linkedin
  • English
    • Català
    • Español
  • Home
  • About us
    • Company
    • Team
  • WHAT WE DO
    • Executive Search
    • Management Appraisal
    • Compensation Benchmarking
  • Candidates
  • Blog
  • Contact
  • Linkedin
  • English
    • Català
    • Español

¿Cuánto importa dominar un idioma extranjero en nuestras empresas?

Mar Claramonte2018-07-06T18:35:21+01:00

¿Cuánto importa dominar un idioma extranjero en nuestras empresas?

Que los altos ejecutivos de nuestro país deberían hablar y escribir fluidamente en inglés parece una obviedad, aunque la realidad es que una parte significativa de ellos a duras penas se defiende cuando se trata de comunicarse en esta lengua. Y si bien el conocimiento de otros idiomas extranjeros se valora cada vez más en el ámbito empresarial, el porcentaje de personal cualificado español que cumple este requisito sigue siendo bajo.

4 de julio de 2018

En 2012, un Estudio Europeo de Competencia Lingüística elaborado por la UE revelaba que un escaso 25% de los directivos españoles demostraban un dominio medio-alto del inglés. En los últimos años, numerosas encuestas apuntan a que el nivel ha subido notablemente, aunque los expertos lo siguen considerando insuficiente.

“El conocimiento de idiomas es uno de los talones de Aquiles de los mandos intermedios y los directivos en las empresas de nuestro país. Incluso las personas que ocupan puestos de máxima responsabilidad en compañías muy internacionalizadas muestras carencias graves en el conocimiento de otras lenguas”, expone David Chumilla, socio de Euromanager. No obstante, se muestra convencido que “iniciativas como la educación primaria bilingüe en todo tipo de escuelas, la mayor exposición a otras lenguas a través de los medio digitales y la concienciación de la necesidad del conocimiento de distintos idiomas por parte de los jóvenes mejorará la situación en el medio y largo plazo”.

Una competencia que hace decantar la balanza en los procesos de selección
Cuando se trata de reclutar talento, en las compañías -principalmente las internacionalizadas y cada vez más las locales- los idiomas son un valor imprescindible y al alza. De hecho, se estima que alrededor del 80% de los puestos abiertos de altos ejecutivos y directivos requieren el dominio de alguna lengua extranjera. Como argumenta Chumilla, “el conocimiento de idiomas ha dejado de ser algo circunstancial en las necesidades de las empresas para convertirse en un aspecto clave en los perfiles de los profesionales a incorporar. El dominio de una segunda o una tercera lengua es un asset importante que define en muchas ocasiones la elección entre dos candidatos con perfiles equiparables”.

Es más, para las empresas la importancia del conocimiento de idiomas es similar a la de la experiencia profesional adquirida o la formación universitaria o de postgrado de los candidatos. Este requisito “resulta muchas veces una característica excluyente dentro de un gran número de los procesos gestionados por Euromanager”, puntualiza Chumilla, quien sostiene que “la necesidad de perfiles plurilingües crece cuanto mayor es la internacionalización de una empresa y constituirá un factor cada vez más relevante en los candidatos a incorporar”.

Los idiomas más demandados
Tras el incuestionable liderazgo del inglés, el idioma más demandado por las empresas establecidas en España es el alemán, seguido muy de cerca por el francés. Cierran el “top 5” de las preferencias idiomáticas el portugués y el italiano.

Asimismo, crece la demanda de otros idiomas como el chino, el árabe, el japonés o el ruso, que resultan estratégicos para hacer negocios en mercados y áreas geográficas de gran interés.

En cuanto a los sectores que piden más candidatos con dominio de idiomas, lógicamente la hostelería y el turismo van a la cabeza, y por detrás aparecen el de recursos energéticos y el de telecomunicaciones, mientras que el de compras, logística y transporte gana fuerza como demandante. No obstante, Chumilla matiza que “todos los sectores con exposición internacional, desde la industria a la distribución o los servicios profesionales consideran prioritarios estos conocimientos”.

BARCELONA

Avda. Diagonal 467, Pral. 2ª
08036 (Barcelona)
  • Phone. (+34) 93 467 84 67
  • info@euromanager.es

MADRID

C/ Velázquez 92, 4ºD
28006 (Madrid)
  • Phone. (+34) 91 781 92 20
  • rrhh@euromanager.es
  • Política de privacidad
  • Aviso Legal
  • Política de Cookies
  • Accesibilidad
Linkedin
© Copyright 2023. All Rights Reserved.
This site uses cookies
Cookies matter to you. They are important to your browser experience, help us protect your privacy and make it possible to process requests made through our website. We use own and third-party cookies to analyze our services and show you advertising that is related to your preferences, based on a browsing habit profile (for example, webpages visited). If you agree to the installation, click on “Accept Cookies”. You can also manage your preferences by clicking on “Manage Cookies”. For more information, go to our "Cookie Policy".

REJECT ALLMANAGE COOKIESACCEPT COOKIES
Privacy & Cookies Policy

Cookie configurator

Here you will find the advanced settings for own and third-party cookies. You can modify the settings that may directly affect your browsing experience on our website.
Technical Cookies (necessary)
Always Enabled

These cookies are important for secure access to areas of personal information, or to recognize you when you log on.

CookieTypeDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-necessarypersistent1 yearThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The purpose of this cookie is to check whether or not the user has given the consent to the usage of cookies under the category 'Necessary'.
cookielawinfo-checkbox-non-necessarypersistent1 yearThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The purpose of this cookie is to check whether or not the user has given their consent to the usage of cookies under the category 'Non-Necessary'.
viewed_cookie_policypersistent1 hourThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.

Customisation Cookies

These cookies are related to general characteristics such as, for example, the browser you use, and allow you to have a customized experience and customized content.

CookieTypeDurationDescription
gridcookiepersistent1 yearIt is used to show the appropriate page design to each user.

Analytics Cookies

These cookies allow us to measure, anonymously, the number of visits or activity. Thanks to these cookies, we can continuously improve your browsing experience. You will be able to enjoy continuous improvement in browsing experience.

CookieTypeDurationDescription
_gapersistent1 yearThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, camapign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assigns a randoly generated number to identify unique visitors.
_gat_gtag_UA_109791629_1persistent1 yearGoogle uses this cookie to distinguish users.
_gat_gtag_UA_109791629_2persistent1 yearGoogle uses this cookie to distinguish users.
_gidpersistent1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the wbsite is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages viisted in an anonymous form.
GPSpersistent1 yearThis cookie is set by Youtube and registers a unique ID for tracking users based on their geographical location
VISITOR_INFO1_LIVEpersistent8 monthsThis cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
YSCpersistent1 yearThis cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.

Advertising Cookies

These cookies allow us to show you customized, relevant advertising. Thanks to these cookies, you won’t see ads that don’t interest you, and you will be able to enjoy advertising adapted to you and your preferences.

CookieTypeDurationDescription
IDEpersistent1 yearUsed by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookiepersistent15 minutesThis cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the users' browser supports cookies.

Save & Accept