Quines capacitats han de tenir els Middle Managers d’avui
Quines capacitats han de tenir els Middle Managers d’avui
El paper d’aquests comandaments intermedis de les organitzacions ha evolucionat moltíssim en els últims anys. Ara no només s’espera d’ells que executin els projectes dissenyats per la cúpula de l’empresa, que sàpiguen gestionar als seus equips i que avaluïn el treball dels mateixos, sinó que vagin més enllà i exerceixin també de líders, coaches i fins i tot d’emprenedors.
28 de setembre de 2018.
La figura del manager “tot terreny” és una de les més buscades -i sovint més difícil de “captar” – en els processos de selecció. Per què? Segons l’opinió de David Chumilla, soci d’Euromanager, “venim d’un model de directius especialistes, experts coneixedors d’una activitat i sector concrets. Al contrari que en altres societats, a Espanya se segueix atorgant un valor determinant a l’experiència sectorial i funcional dels candidats, per sobre de les seves competències i capacitats per a l’exercici d’una funció. Però cada vegada més, el valor està en el que el directiu és capaç de fer i no en el que ha fet estrictament. Identificar a aquests professionals transversals, flexibles i adaptables, capaços de desplegar les seves habilitats en entorns diferents i de posar en valor amb una visió àmplia, és una tasca complexa i alhora obligada per a qualsevol headhunter, en una societat que històricament ha creat especialistes”.
La funció essencial dels Middle Managers a les organitzacions és connectar els directius sèniors amb els responsables de primera línia d’aquestes. En paraules de Javier Ramos, professor de Recursos Humans d’EAE Business School, aquests “constitueixen una corretja de transmissió dels objectius empresarials als empleats i de les expectatives d’aquests als directius. Per tant, juguen un paper fonamental en els processos de comunicació vertical, tant ascendent com descendent”. No obstant això, no han de limitar-se a aquesta tasca, sinó que també han d’implicar activament “en el desenvolupament del talent, ajudant a equilibrar les necessitats de formació a curt termini, amb el desenvolupament de competències a llarg termini dels integrants del seu equip de treball. És bàsic que els managers, dins les seves tasques, incloguin el treball de coaching, no només d’avaluadors de l’acompliment”, afegeix Ramos.
D’altra banda, David Chumilla ressalta que “el bon manager ha de tenir polivalència, sent capaç d’aportar les seves capacitats més enllà de la seva àrea d’especialització, saber extrapolar i transmetre la seva experiència i coneixement a tota l’organització. Les empreses no són una suma de departaments estancs sinó una xarxa de relacions entre professionals encaminades a aconseguir uns objectius concrets”.
Les cinc qualitats clau del Middle Manager
Segons el professor Ramos, tot i que cada empresa té el seu propi estil de lideratge per aconseguir els seus objectius estratègics, hi ha unes característiques generals de les que hauria de fer gala un bon manager del nostre temps:
- Capacitat d’influir. Com a responsable de que les persones al seu càrrec realitzin la seva feina, és important que un manager sàpiga persuadir, convèncer els altres. Aquesta capacitat d’impactar en els altres, ha de sustentar-se en el desenvolupament de la intel·ligència emocional. Si no hi ha un bon domini de les competències personals (consciència d’un mateix, autoregulació i motivació) i de les competències socials (empatia i habilitats socials) serà complicat aconseguir influir en altres persones.
- Orientació a l’assoliment. El manager ha de desenvolupar comportaments dirigits a la consecució de resultats i dirigir el seu equip perquè desenvolupi el treball en aquesta línia, no en funció d’unes tasques determinades descrites per a cada lloc. Aquesta figura ha de fomentar el desenvolupament de les capacitats personals i professionals de tots els membres de l’equip.
- Habilitat per a treballar en equip. Les organitzacions es basen en projectes amb impacte en el client i la satisfacció del mateix és la clau de l’èxit. Així, el mànager ha d’aconseguir que cada membre del seu equip realitzi la seva tasca amb responsabilitat i cooperant amb els altres. Segons un estudi de The Harvard Business Review, durant les dues últimes dècades les activitats col·laboratives entre empleats i managers han augmentat un 50% en les empreses i per aquest motiu la capacitat de gestió d’equips de treball d’aquests managers s’ha tornat crucial.
- Capacitat de pensament analític. El manager ha de comprendre les situacions a les quals l’empresa s’enfronta, descompondre-les en parts més petites i entendre les implicacions que tenen de manera integral. Per a això, ha de dedicar un temps a observar i desenvolupar una planificació estratègica. Si un manager està immers en el seu dia a dia en tasques purament executives és possible que perdi la visió general de l’empresa i per tant no pugui desenvolupar tot el seu potencial.
- Iniciativa. El manager hauria d’estar capacitat per saber assumir riscos i buscar oportunitats. És a dir, no limitar-se a complir el que s’estableix, sinó fer més del que s’espera d’ell. O en altres paraules, acceptar la responsabilitat de ser líder: prendre decisions difícils, responsabilitzar-se dels seus errors i els del seu equip i sortir de la seva zona de confort per realitzar tasques que estan més enllà del seu deure.
Si alguna cosa caracteritza el Middle Manager ideal en aquests moments és, segons el professor Javier Ramos, “que ha d’assumir tant la part d’execució com de lideratge”. D’una banda, funcions de lideratge “a l’hora d’innovar i proposar idees brillants que obrin oportunitats per a l’empresa i al mateix temps, aprofitar el creixement d’un producte d’èxit”. D’altra banda, també ha de “desenvolupar procediments d’actuació que permetin l’aprenentatge i l’experimentació amb productes nous, on les idees es validen, s’adopten i amplien”. Com subratlla Ramos, “ha d’adoptar un esperit emprenedor que necessita modificar el plantejament tradicional de l’empresa per adaptar-se a la nova realitat competitiva i que l’obligarà a realitzar un plantejament holístic i integrador de la seva tasques i el seu comportament”.