Management Appraisal, un eficaç baròmetre del talent dins d’una empresa
Management Appraisal, un eficaç baròmetre del talent dins d’una empresa
Davant d’un canvi rellevant en el rumb d’una companyia -generat per circumstàncies com una fusió, una absorció o un relleu generacional, entre d’altres- aquesta eina resulta clau per avaluar la preparació de directius i comandaments intermedis a l’hora d’abordar reptes estratègics de futur.
25 de febrer del 2019
És habitual que quan una empresa ha de fer front a un període de transició en la seva cúpula directiva o fins i tot en la seva estratègia, es plantegi si les persones que ocupen llocs de responsabilitat encaixaran en el nou plantejament empresarial. Una de les formes més eficients de comprovar-ho és que els accionistes o propietaris recorrin a un equip extern de headhunters experts en valoració de talent perquè implementin un programa de Management Appraisal.
Aquest mètode permet -a través d’exhaustives entrevistes personalitzades- detectar el nivell de qualificació, motivació i preparació de directius i middle managers. En funció dels resultats obtinguts, emet recomanacions sobre el potencial desenvolupament dels professionals entrevistats.
Com detalla Eduard Cambra, soci d’Euromanager, “el Management Appraisal facilita el coneixement en profunditat de les competències dels professionals que integren la companyia, així com el seu alineament amb l’estratègia i objectius empresarials. Per tant, té molt sentit en situacions de canvi com ara l’absorció d’una empresa per part d’una altra, una fusió, l’entrada d’un nou CEO o la reestructuració del pla estratègic i de negoci d’una companyia en crisi. Resulta molt útil per diagnosticar i contrastar les fortaleses o àrees de millora d’un equip, sigui el comitè de direcció, directius regionals o comercials”.
Així mateix, Cambra posa en valor que aquesta particular ‘auditoria de talent’, en analitzar el funcionament d’equips en la seva globalitat, també “pot ajudar a evitar errors en futures contractacions de personal”. I és que sovint s’escull a un professional amb contrastades qualitats tècniques que posteriorment revela problemes d’encaix amb l’equip per la seva personalitat, o perquè no s’adapta a la cultura d’empresa.
Les fases del procés
- Determinar els objectius. Els accionistes o la propietat de la companyia es reuneixen amb els professionals experts en management Appraisal per explicar-los amb detall els valors i reptes corporatius. També fixen quines competències exigeixen als seus directius i comandaments intermedis. L’equip de headhunters proposa la metodologia i el calendari a seguir en funció de les necessitats de l’empresa i la mida de l’equip que serà objecte d’aquesta avaluació.
- Definir la comunicació del projecte. “Abans d’iniciar un procés de Appraisal, és molt important treballar en la comunicació interna, en com es presentarà el procés en l’organització, en particular als participants, i enfocar-ho en positiu”, explica Eduard Cambra, que recomana així mateix “establir una interrelació molt fluïda entre una persona de l’empresa i l’equip de professionals que realitzarà les entrevistes “.
- Avaluacions individuals. En les entrevistes ‘one to one’, que tenen lloc fora de l’empresa que sol·licita la valoració per tal de generar un clima de major distensió, es realitza un repàs curricular i s’identifiquen els punts forts i febles, motivacions i expectatives de la persona entrevistada. A més, es contrasten diferents situacions laborals viscudes durant la seva trajectòria a l’empresa.
- Valoració, diagnòstic i recomanacions. Un cop analitzats els perfils dels professionals entrevistats, els experts elaboren uns complets informes individuals i col·lectius posant l’accent en les aptituds i actituds detectades. En ells, també realitzen una sèrie de recomanacions, amb l’objectiu d’avançar en l’obtenció del màxim rendiment de l’equip. En cas que sigui procedent, els headhunters també donen feedback als participants.
Adequat per a tot tipus de companyies
Eduard Cambra destaca que un procés de Management Appraisal “és aplicable a qualsevol companyia, depèn més del moment per la qual aquesta travessa que de la seva tipologia o mida”. De tota manera, el soci d’Euromanager afegeix que “en el cas de l’empresa familiar, quan aquesta es troba davant d’una situació d’imminent relleu generacional té molt sentit aplicar aquesta eina”.
Pel que fa als valors en què més es posa l’accent durant la seva aplicació, Cambra subratlla que “d’una banda, estan competències com la visió estratègica, el lideratge, l’orientació a resultats o l’orientació al client i, d’altra, s’han en compte valors ‘soft’ com la dedicació, l’honestedat i la lleialtat”.
En el cas de Euromanager, aquesta consultoria especialitzada en detecció i gestió de talent directiu i executiu ofereix un servei de continuïtat que permet implementar iniciatives com plans de successió, planificació de llocs directius i comandaments intermedis o programes de formació i coaching, entre d’altres.