El poder del compromís
El poder del compromís
Aconseguir un elevat nivell d’engagement per part dels col·laboradors d’una organització millora significativament el seu funcionament, a més de resultar l’antídot més eficaç contra la fuga de talents. Assolir aquest repte passa necessàriament per posar a les persones al centre, impulsant una cultura d’empresa basada en la transparència i que fomenti aspectes com l’empoderament i el desenvolupament dels treballadors, la responsabilitat social corporativa i la flexibilitat.
15 maig del 2018
La bona gestió del compromís en una companyia aconsegueix que el rendiment dels treballadors s’elevi fins al 300%, i a més redueix l’absentisme laboral fins a un 37%, com demostra l’estudi “La lògica del Compromís: Una palanca crítica per canviar”, realitzat per la consultora de talent i transformació digital Watch & Act.
Eduard Cambra, soci de Euromanager, valora que “una companyia que té cura dels seus empleats s i que treballa per obtenir un alt nivell de compromís es beneficia exponencialment d’un ambient de feina sa, que estimula la cooperació interna i facilita la innovació i la millora contínua. Els treballadors compromesos i satisfets amb el seu entorn laboral estan disposats a oferir un major rendiment i s’esforcen, si cap, més encara”. A més, Cambra destaca que “el mercat ‘parla’: la cultura d’una empresa s’estén i la imatge i reputació com a ocupador es difon en positiu, d’aquesta manera un factor important a l’hora d’atreure nou talent”.
La realitat: treballadores poc implicats
Si bé cada vegada més organitzacions s’orienten cap a aquest objectiu, les dades posen de manifest que queda molt camí per recórrer: actualment tan sols un 13% de treballadors se sent compromès amb el seu lloc de feina, segons l’estudi “Compromís: el motor clau del rendiment de l’organització “, elaborat per ADP.
Davant d’aquesta situació, Eduard Cambra sosté que “l’entorn d’empreses digitals i / o start-ups, i d’una forma més generalitzada en cultures com l’americana, és clarament més sensible als aspectes emocionals i de vinculació de l’empleat amb la companyia, amb el seu lloc i amb el projecte col·lectiu de l’organització”. ¿I què passa en el nostre entorn més proper? “A Espanya es produeixen avenços també és aquest sentit; no en va, les noves generacions que s’incorporen al mercat laboral ho fan ja amb unes prioritats i expectatives diferents en la seva relació amb l’empresa”, assenyala Cambra.
5 claus per a fomentar el compromís
1- Abans que res, honestedat i transparència. L’ocupador ha de crear un entorn de comunicació oberta amb els treballadors, perquè sentin que l’empresa és autèntica i transparent en la relació i la comunicació amb les persones de l’organització. Una relació de confiança mútua incrementa la implicació dels seus col·laboradors, la seva llibertat per aportar propostes, posar en valor les seves capacitats i donar feedback i, per tant, constitueix una base del seu compromís amb la companyia.
2- Major orientació cap a les persones. Un treballador està disposat a donar el 100% o el 120% a la seva feina depenent del que percep que està rebent de l’empresa. És una conducta natural voler donar més i millor en resposta a una empresa que et cuida, que es preocupa per tu, per la teva creixement professional i per les teves inquietuds. Formació, plans de carrera, esdeveniments corporatius, accions de team building, recompenses no monetàries, reconeixement públic dels èxits i de l’esforç són algunes de les eines per avançar en aquesta línia.
3- Impuls decidit a l’empoderament. En general, les persones reaccionen positivament a l’estímul que deriva de la responsabilització. Per tant, és important saber delegar, atorgar un major espai de responsabilitat en què els empleats puguin desenvolupar-se i materialitzar aportacions de valor. Un empleat que se sent pres en consideració i responsable d’una parcel·la, veu el seu compromís amb la companyia i el projecte reforçat.
4- Cap a una veritable conciliació. Una cultura ben establerta de valoració del treball pels resultats obtinguts i de mesurament de l’acompliment en base als objectius assolits -i no al control del seu temps- facilita la capacitat dels treballadors per adequar els seus horaris i conciliar-los amb les seves necessitats personals. Aquesta tendència cap a la flexibilització condueix a tenir col·laboradors més productius, contents i compromesos amb la seva companyia.
5- Més iniciatives de responsabilitat social corporativa. La majoria de les persones gaudeixen ajudant els altres i se senten reconfortades davant la idea de col·laborar de forma altruista. Les polítiques de RSC participatives, que conviden al treballador a sumar-se a iniciatives corporatives amb fins socials, incrementen l’orgull de pertinença al grup i la satisfacció amb ells mateixos dels empleats que tenen oportunitat de col·laborar.