Com serà la tornada a les oficines després de la pandèmia?
Webinar Euromanager: Com serà la tornada a les oficines després de la pandèmia?
Un cop superades les fases més dures de la crisi sanitària provocada pel Covid-19, les organitzacions fan balanç de la gestió durant els últims mesos. A més d’abordar qüestions clau -com la implantació a marxes forçades del teletreball i les seves conseqüències, o les mesures de seguretat i higiene a les seves instal·lacions, entre d’altres-, planifiquen la tornada a les oficines.
10 de juny del 2020
Davant d’aquest context, Euromanager va impulsar el passat 28 de maig el webinar ‘Covid-19: Com tornem?’, que va comptar amb un panel d’excepció: Mar Romero, Chief People Officer de Telepizza, la quarta companyia en pizzes a nivell mundial i la primera no americana, present a 20 països i amb més de 45.000 empleats; Amalia Santallusia, directora global de Recursos Humans de Fluidra, líder mundial en el sector de les piscines, present a 45 països a través de 135 oficines comercials i 30 centres productius i amb més de 5.500 empleats; Pedro Casaño, director global de Recursos Humans de Grupo Nueva Pescanova, multinacional espanyola líder en el sector del gran consum que dóna feina a més de 10.000 persones en 20 països i ven els seus productes en més de 80 països; i Javier Vicente, director de Persones de COFARES, la cooperativa líder en distribució farmacèutica d’Espanya, que opera a 42 països i té més de 11.000 empleats.
Aquesta sessió línia, que van seguir en directe al voltant de 350 persones, va ser moderada per Luis Galindo, conferenciant, formador en lideratge, motivació i optimisme intel·ligent, amb 39 anys d’experiència en empreses nacionals i internacionals i autor de Reilusionarse. Per part d’ Euromanager, van participar els socis Eduard Cambra i Borja Laiseca.
Un retorn per fases
Per la dispersió geogràfica i la gran quantitat centres de treball de diferents característiques de les companyies a les que representen els quatre ponents del webinar, totes opten per una tornada gradual a les seves oficines.
Així, Mar Romero va explicar que “a Telepizza ens estem plantejant el retorn a les oficines d’una forma gradual. Estem intentant que sigui global, però lògicament l’execució ha de ser força local. No podem fer tot exactament igual a cada un dels països perquè hi ha paraigües legislatius i culturals que t’obliguen a adaptar-te. El que estem fent és unint sota aquest ‘back to the office’ tots els protocols i mesures de seguretat que la situació en què estem ens obliga a posar en marxa per garantir que no es produeixin contagis i potenciant les ‘smart working policies’; el teletreball, el ‘flexiwork’ que teníem més o menys desenvolupat en alguns països … però ara sí que ens estem bolcant en aquesta direcció de manera decidida. Aquestes modalitats de treball han vingut per quedar-se, sens dubte”.
Per la seva banda, Amalia Santallusia va precisar que si bé “a Fluidra vam poder continuar la nostra activitat industrial i d’operacions, ja que els nostres centres productius no es van tancar excepte en els casos en què hi havia un lockdown”, actualment “estem plantejant la tornada a l’ activitat de headquarters i oficines, lligada a les fases de desescalada. S’ha d’analitzar molt bé on són les oficines, com es realitzen les coordinacions d’activitats amb tot l’edifici”.
Després d’assenyalar que una bona part de la plantilla de Pescanova no desenvolupa la seva activitat en oficines sinó en 72 vaixells, més de 20 fàbriques i en plantes d’aqüicultura -i que per tant han seguit en marxa en molts casos-, Pedro Casaño va anunciar que “hem decidit tornar després de les vacances d’estiu a nivell global. Tornarem a les oficines l’1 de setembre en un model de smart working a l’40%: estem demanant a la plantilla que a partir d’aquesta data i ja de forma permanent a Pescanova, que el 40% del temps, que són dos dies a la setmana, treballin des de casa”.
Javier Vicente -que va incidir en l’excepcional situació viscuda per COFARES durant la pandèmia, en qualitat de principal subministrador de material sanitari a Espanya i molts altres països- va coincidir que “l’inici de la fase de normalitat en les oficines és l’1 de setembre “, tot i que va detallar que “a finals de juny s’incorpora un petit percentatge de persones, limitant les zones comunes i en aquells espais on no es pugui mantenir la distància de 2 metres, fent ús obligatori de màscares. Els menjadors els hem tancat i només els deixem a disposició el personal de magatzem. Prendrem la temperatura de forma no invasiva al centre de treball, totes les portes les mantindrem obertes, els torns baixats…” En qualsevol cas, “la flexibilitat horària i el teletreball han vingut per quedar-se”, va assegurar.
Aprenentatges i descobriments
Els participants al webinar organitzat per Euromanager també van posar èmfasi en l’oportunitat que ha suposat la crisi desfermada pel Covid-19 per descobrir lideratges, realçar la responsabilitat social de les empreses i aprendre de l’experiència.
Segons Amalia Santallusia, “hem après molt i és molt important no desaprendre aquelles coses que han vingut per quedar-se. Totes les ‘best practices’ que hem après aquests mesos han de complementar els plans de contingència que teníem a nivell empresarial. Hem desenvolupat un sistema immunològic en les nostres organitzacions i per tant quan vingui una nova alerta o virus, tots estarem millor preparats per donar solucions a allò que hàgim de fer front”. A més, va destacar que “ha estat un moment en què les empreses han demostrat si realment es creien els seus valors, la seva cultura i els seus principis. Les empreses han posat de manifest si prediquen amb l’exemple. I per tant, han hagut de posar en marxa determinades mesures en coherència amb aquests principis”.
Segons l’opinió de Pedro Casaño, “un dels aprenentatges clars d’aquesta crisi és que som molt més executius, molt més ràpids a l’hora de fer les coses. Si cal canviar alguna cosa que era vàlid ahir, es deixa de fer avui, però d’un dia per l’altre. Ja no hi ha grans discussions”, mentre que per a Mar Romero, “el meu major aprenentatge durant aquesta crisi és que les persones s’adapten i a la velocitat del llamp. I això és l’important, no aturar-se”.
Javier Vicente va posar l’accent en la importància d’un lideratge empàtic: “ha estat fonamental saber planificar què fer, com fer-ho i en quins moments, gestionar talents, pors, egos, temors, incerteses, que per a mi ha estat el més difícil per als nostres comandaments intermedis … Saber delegar també ha estat molt important. S’ha vist la diferència entre aquelles persones que han sabut fer front a aquesta situació i les que no … I finalment, saber controlar les conseqüències d’aquests pors i incerteses; el fonamental és que els líders es centrin en les informacions importants i saber transmetre, cada un dins les seves possibilitats, tranquil·litat i realisme a la gent”.
D’altra banda, Luis Galindo va reivindicar “el valor de les persones i de la proximitat, l’afecte, que encara que no tinguem la possibilitat física de tocar si tenim sempre la possibilitat de ser propers, en la nostra forma de parlar, en el nostre to, en les nostres trucades, interessant-nos pel que sabem que als altres els preocupa … No ens oblidem de les carícies emocionals”.
L’àrea de persones guanya protagonisme
Els ponents van mostrar unanimitat a subratllar la rellevància que han pres els departaments de Recursos Humans de les organitzacions durant la pandèmia.
En aquest sentit, Luis Galindo va destacar que “davant aquest escenari inèdit, Recursos Humans ha adquirit un protagonisme clau. Les circumstàncies ens han obligat a una transformació digital en temps rècord. No estava previst i de sobte ha arribat la crisi i ens ha obligat a tots a fer coses a una velocitat impensable. La tecnologia ha estat la infraestructura d’aquest teletreball a què tots ens hem vist abocats, però la cultura de cada companyia és la que ha de donar cohesió i sentit a aquest treball”.
Mar Romero va ratificar que la pandèmia “ha posicionat l’àrea de persones en l’epicentre d’aquesta tempesta perfecta. Ens hem vist abocats a formar part de la presa de decisions de negoci, balancejant alhora l’impacte brutal que això ha tingut no només en persones, en ocupació, en protocols, sinó en absolutament totes les àrees”.
Pedro Casaño va assegurar que “Recursos Humans ha estat liderant els comitès de crisi. Hem estat capaços de crear ordre des del caos”, mentre que Javier Vicente va subratllar que “al posar les persones al centre, les àrees de Recursos Humans hem guanyat protagonisme en les organitzacions”.
Finalment, Amalia Santallusia va incidir en que “hem d’aprofitar aquesta revolució i posicionar la flexibilitat en les nostres companyies i organitzacions”.
Veure vídeo-resum del webinar