Quant importa dominar un idioma estranger a les nostres empreses?
Quant importa dominar un idioma estranger a les nostres empreses?
Que els alts executius del nostre país haurien de parlar i escriure fluidament en anglès sembla una obvietat, encara que la realitat és que una part significativa d’ells amb prou feines es defensa quan es tracta de comunicar-se en aquesta llengua. I si bé el coneixement d’altres idiomes estrangers es valora cada vegada més en l’àmbit empresarial, el percentatge de personal qualificat que compleix aquest requisit segueix sent baix.
4 de juliol del 2018
El 2012, un Estudi Europeu de Competència Lingüística elaborat per la UE revelava que un escàs 25% dels directius espanyols demostraven un domini mitjà-alt de l’anglès. En els últims anys, nombroses enquestes apunten que el nivell ha pujat notablement, encara que els experts ho segueixen considerant insuficient.
“El coneixement d’idiomes és un dels talons d’Aquil·les dels comandaments intermedis i els directius a les empreses del nostre país. Fins i tot les persones que ocupen llocs de màxima responsabilitat en companyies molt internacionalitzades mostres mancances greus en el coneixement d’altres llengües “, exposa David Chumilla, soci d’Euromanager. No obstant això, es mostra convençut que “iniciatives com l’educació primària bilingüe en tot tipus d’escoles, la major exposició a altres llengües a través dels mitjans digitals i la conscienciació de la necessitat del coneixement de diferents idiomes per part dels joves millorarà la situació en el mitjà i llarg termini”.
Una competència que fa decantar la balança en els processos de selecció
Quan es tracta de reclutar talent, a les companyies -principalment les internacionalitzades i cada vegada més les locals- els idiomes són un valor imprescindible i l’alça. De fet, s’estima que al voltant del 80% de les posiciones obertes d’alts executius i directius requereixen el domini d’alguna llengua estrangera. Com argumenta Chumilla, “el coneixement d’idiomes ha deixat de ser una cosa circumstancial a les necessitats de les empreses per convertir-se en un aspecte clau en els perfils dels professionals a incorporar. El domini d’una segona o una tercera llengua és un asset important que defineix en moltes ocasions l’elecció entre dos candidats amb perfils equiparables”.
És més, per a les empreses la importància del coneixement d’idiomes és similar a l’experiència professional adquirida o la formació universitària o de postgrau dels candidats. Aquest requisit “resulta moltes vegades una característica excloent dins d’un gran nombre dels processos gestionats per Euromanager”, puntualitza Chumilla, que sosté que “la necessitat de perfils plurilingües creix com més gran és la internacionalització d’una empresa i constituirà un factor cada vegada més rellevant en els candidats a incorporar “.
Els idiomes més demandats
Després de l’inqüestionable lideratge de l’anglès, l’idioma més demanat per les empreses establertes a Espanya és l’alemany, seguit molt de prop pel francès. Tanquen el “top 5” de les preferències idiomàtiques el portuguès i l’italià.
Així mateix, creix la demanda d’altres idiomes com el xinès, l’àrab, el japonès o el rus, que resulten estratègics per fer negocis a mercats i àrees geogràfiques de gran interès.
Pel que fa als sectors que demanen més candidats amb domini d’idiomes, lògicament l’hostaleria i el turisme van al capdavant, i seguidament apareixen el de recursos energètics i el de telecomunicacions, mentre que el de compres, logística i transport guanya força com demandant. No obstant això, Chumilla matisa que “tots els sectors amb exposició internacional, des de la indústria a la distribució o els serveis professionals consideren prioritaris aquests coneixements”.